PAULO FREIRE AND ILÊ AIYÊ: MEANINGS OF CONSCIOUSNESS IN THE SONG "ALIENATION"
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17180371Keywords:
Conscientization, Ilê Aiyê, Mikhail Bakhtin, Paulo Freire, ResponsivityAbstract
This qualitative and interpretive study uses the epistemologies of Paulo Freire and Mikhail Bakhtin as a theoretical-methodological framework to analyze the manifestation and intertwining of the multiple meanings of Freire’s concept of conscientization in the lyrics of the song “Alienação,” by the Afro Block Ilê Aiyê. Analyzing the composition as a pedagogical tool and an expression of political resistance, the research employed Dialogical Discourse Analysis to examine the song as an act of responsivity that dialogues with racial and identity issues and responds to the oppressive conditions experienced by the Black population in Brazil. The song was selected as the corpus due to its thematic relevance, serving as an artistic utterance that promotes critical reflections. The conceptual scope of conscientization covers awareness of the national reality, the stages of consciousness, class consciousness, and consciousness of multiple subjectivities. The results demonstrate that the four meanings of the concept of conscientization coexist and complement one another within the musical narrative. The analysis of the lyrics reveals the autonomy of each meaning, as well as their integration for a broader understanding of the Black social landscape. The study concludes that the song “Alienação” constitutes a political and pedagogical tool that reinforces the Freirean principle of connecting theoretical knowledge to the popular cultural universe, highlighting the continued relevance of Paulo Freire´s pedagogy in the current context.
References
ADINOLFI, M. P. F. A África é aqui: representações da África em experiência educacional contra-hegemônicas da Bahia (Dissertação de Mestrado em Antropologia Social). São Paulo: USP, 2005.
AFOLABI, N. Carnaval e Política: o Ilê Aiyê e a reinvenção da África. Salvador: Editora UFBA, 2020.
AGIER, M, Ilê Aiyê: a fábrica do mundo afro: a fábrica do mundo afro. São Paulo: Editora 34, 2024.
ALIENAÇÃO - ILÊ AIYÊ. Compositores: Sandro Teles e Mario Paim. In: Bonito De Se Ver. São Paulo: Universal Music, 2015.
ALVES, B. F. “A constituição filosófica do conceito de responsividade para o dialogismo bakhtiniano”. In: GONÇALVES, J. B. C. et al. (orgs.). Análise dialógica do discurso em múltiplas esferas da criação humana. São Carlos: Pedro e João Editores, 2021.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAKHTIN, M. O freudismo: um esboço crítico. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2008.
BOFF, L.; BOFF, C. Como fazer teologia da libertação. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
BRAIT, B. “Análise e Teoria do Discurso”. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: Outros Conceitos-chave. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1984.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Editora Cortez e Moraes, 1979.
¬¬¬¬¬¬¬¬FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Paulo Freire: Uma biobibliografia. São Paulo: Editora Cortez, 1996
GIROUX, H. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1997.
HAMMARBERG, K. et al. “Qualitative research methods: when to use them and how to judge them”. Human Reproduction, vol. 31, n. 3, 2016.
HICKS, D. “Self and Other in Bakhtin’s Early Philosophical Essays: Prelude to a Theory of Prose Consciousness”. Mind, Culture, and Activity, vol. 7, 2000.
ITAÚ CULTURAL. “Ilê Aiyê”. Itaú Cultural [2024]. Disponível em: . Acesso em: 12/05/2025.
LAWTON, P. “Paolo Freire's Conscientization”. ROSE - Research on Steiner Education, vol. 13, n. 1, 2022.
LIM, W. M. “What is qualitative research? An overview and guidelines”. Australasian Marketing Journal, vol. 33, n. 2, 2025.
MARTINS, R. C. et al. “Eficiência social da cooperativa Sicredi Centro-Sul MS: uma abordagem determinista de fronteira e índice de Malmquist”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 22, n. 65, 2025.
MARX, K. Miséria da filosofia. São Paulo: Editora Ícone. 2004.
MARX, K.; ENGELS, F. Ideologia Alemã. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1989.
MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona, 2014.
MOREIRA, A J. As concepções de corpo na Associação Bloco Carnavalesco Ilê Aiyê: um estudo a partir da história do bloco e das práticas pedagógicas das Escolas Banda Erê e Mãe Hilda (Tese de Doutorado em Educação). Salvador: UFBA, 2013.
PERIN, R. R. S. Os Cadernos de Educação do Projeto de Extensão Pedagógica Ilê aiyê: Um precursor das Diretrizes Curriculares da Lei 10639. Salvador: RRSP, 2007.
SANTOS, A N. Escola Mãe Hilda: território insurgente da pedagogia da ancestralidade antirracista (Dissertação de Mestrado em Educação). Salvador: UNEB, 2020.
SCOCUGLIA, A. C. “A progressão do pensamento político-pedagógico de Paulo Freire”. In: TORRES, C. A. (org.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: Edições do CLACSO, 2011.
SCOCUGLIA, A. C. “Origens e prospectiva do pensamento político-pedagógico de Paulo Freire”. Revista Educação e Pesquisa, vol. 15, 1999.
SCOCUGLIA, A. C. “Paulo Freire e a conscientização na transição pós-moderna”. Educação, Sociedade e Culturas, n. 23, 2005.
SCOCUGLIA, A. C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. João Pessoa: Editora da UFPB, 2019.
SCOCUGLIA, A. C. A teoria só tem utilidade se melhorar a prática educativa: as propostas de Paulo Freire. Rio de Janeiro: Editora FAPERJ, 2013.
SILVA, J. N. R. et al. “Entre Amoras e Identidades: uma análise interdisciplinar à luz das teorias de Bakhtin, Fairclough, Vygotsky e Paulo Freire”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 19, n. 55, 2024.
SOBRAL, A. “Entoação Avaliativa e Responsividade Ativa”. In: SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2009.
SOUZA, F. M. et al. “O Negacionismo Ideológico no Discurso Inaugural de Bolsonaro em Davos (2019)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 18, n. 52, 2024.
TEZZA, C. “Discurso poético e discurso romanesco na teoria de Bakhtin”. In: FARACO, C. A. et al. Uma introdução a Bakhtin. Curitiba: Editora Hatier, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Denise Aparecida Brito Barreto, Jose Palmito Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.