LITERARY EDUCATION FROM A PERSPECTIVE PAULO FREIRE'S SOCIAL-CRITICISM: READING TO HUMANIZE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14590640

Keywords:

Literary Education, Paulo Freire, Reading

Abstract

This study aims to reflect on the practice of reading literature from a socio-critical perspective of Paulo Freire. The study is a qualitative research of a bibliographic nature. The data collection procedure was based on a bibliographic review of Paulo Freire's main works and some classic and contemporary works on literature. In the data analysis, we carried out an interpretative and critical analysis of the concepts emphasized by Paulo Freire, in order to situate the concepts left by this author and their influences on the teaching of reading literature. The results of this research highlighted the importance of promoting literary education from a socio-critical perspective, enabling liberation through awareness and dialogue. We conclude that thinking about literature reading practices in schools is crucial, as reading literature taught in a critical way can transform society.

Author Biography

  • Verônica Maria de Araújo Pontes, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN).

    Pós-doutora em Educação pela Universidade do Minho e pela Universidade de Lisboa. Doutora em Estudos da Criança na área de Literatura para a Infância pela Universidade do Minho-Portugal, em 2009, com revalidação de diploma pela UNICAMP como Doutora em Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte. Mestra em Educação e Comunicação pela UFRN (1998), Especialista em Psicopedagogia (2019), Neuropsicopedagogia (2022), Administração Educacional (1994) e Graduada em Pedagogia pela UFRN (1986).  Atualmente, é coordenadora do Doutorado em Ensino - RENOEN/IFRN, professora efetiva do IFRN, avaliadora das condições de ensino superior do INEP/MEC, consultora ad hoc da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, da Revista Linha Mestra, da Revista Interdisciplinar em Ensino - RECEI e Revista Psicologia em Estudo; membro do comitê editorial da Revista Interdisciplinar em Ensino - RECEI. Também exerce atividades de consultoria para o MEC junto ao PNLD do livro didático e literário,  coordena projeto de pesquisa de pós-doutorado na Universidade de Buenos Aires, projeto de pesquisa em parceria com a Universidade de Évora e com a Universidade de Lisboa, membro do grupo de pesquisa internacional: Leitura, Literatura Infantil e Educação Literária do Centro de Investigação do Instituto de Educação da Universidade do Minho. 

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Published

2024-12-30

How to Cite

LITERARY EDUCATION FROM A PERSPECTIVE PAULO FREIRE’S SOCIAL-CRITICISM: READING TO HUMANIZE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 20, n. 60, p. 187–201, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14590640. Disponível em: https://revistaboletimconjuntura.com.br/revista/article/view/6306. Acesso em: 13 dec. 2025.

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