LITERARY EDUCATION FROM A PERSPECTIVE PAULO FREIRE'S SOCIAL-CRITICISM: READING TO HUMANIZE
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14590640Keywords:
Literary Education, Paulo Freire, ReadingAbstract
This study aims to reflect on the practice of reading literature from a socio-critical perspective of Paulo Freire. The study is a qualitative research of a bibliographic nature. The data collection procedure was based on a bibliographic review of Paulo Freire's main works and some classic and contemporary works on literature. In the data analysis, we carried out an interpretative and critical analysis of the concepts emphasized by Paulo Freire, in order to situate the concepts left by this author and their influences on the teaching of reading literature. The results of this research highlighted the importance of promoting literary education from a socio-critical perspective, enabling liberation through awareness and dialogue. We conclude that thinking about literature reading practices in schools is crucial, as reading literature taught in a critical way can transform society.
References
ÁLVAREZ-BERNÁRDEZ, P. R.; MONEREO, C. “La interpretación literaria como diálogo entre posiciones”. Ocnos, vol.19, n. 2, 2020.
ARROYO, M. G. “Paulo Freire: outro paradigma pedagógico?”. Educação em Revista, vol. 35, 2019.
BALÇA, Â. “A educação literária nas orientações curriculares para a educação pré-escolar”. In: AZEVEDO, F. et al. (orgs.). Práticas de leitura e educação literária. Braga: Centro de Investigação Em Estudos Da Criança, 2023.
BARDIN, L. L´Analyse de Contenu. Paris: Presses Universitaires France, 2001.
BARTHES, R. O prazer do texto. São Paulo: Editora Perspectiva, 2007.
BATISTA, M. C. S. B. “Gamificação na formação do leitor literário”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.
BATISTA, P. C.; BALÇA, Â.; LIMA, S. O. “Reading Education for Brazilian and Portuguese Youngsters: Supports, Works, and Authors”. Bakhtiniana, vol. 19, n. 3, 2024
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Editora Ouro Sobre Azul, 2011.
COLOMER, T. Andar Entre Libros: La Lectura Literaria En La Escuela. Madri: Fondo Cultura Economica, 2006.
CRISTI, M.; GARCÍA, X. M. “Reflexiones sobre el Método Paulo Freire. Más allá de un metodología, una praxis política”. Educação e Filosofia, vol. 32, n. 66, 2018.
CULLER, J. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Editora Beca Produções Culturais, 1999.
FORTUNATO, I. “Como Paulo Freire (me) ajuda a trabalhar no ofício de professor formador”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Editora Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1983.
GIROUX, H. A. “Critical pedagogy, Paulo Freire and the courage to be political”. Revista e-Curriculum, vol. 14, n. 1, 2016.
HERBST, J. H. “Current and Future Potentials of Liberation Pedagogies: A Discussion of Paulo Freire’s, Augusto Boal’s, and Johannes A. van der Ven’s Approaches”. Religions, vol. 14, n. 145, 2023.
LAJOLO, M. O que é literatura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2022.
MAJOLA, E.; POWELL, L.; JORDAAN, C. “Vocational Education and Graduate Struggles in the Eastern Cape, South Africa: A Freirean Approach”. Education as Change, vol. 28, 2024.
MARTINS, M. O que é leitura. São Paulo: Editora Brasiliense, 2003.
PETIT, M. Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. Ciudade de México: Fondo de Cultura Económica, 1999.
PONTES, V. M. D. A. “A Formação Literária no Espaço Escolar”. In: AZEVEDO, F. et al. (orgs.). Práticas de leitura e educação literária. Braga: Centro de Investigação Em Estudos Da Criança, 2023.
SANTOS, M. C. G. D.; SOUSA FILHO, S. M. D. “A produção e a leitura do gênero discursivo “memória de aula” como processos dialógicos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 46, 2023.
SARTRE, J. P. Qu'est-ce que la littérature? Paris: Gallimard, 2002.
SILVA, J. N. R. et al. “Entre amoras e identidades: uma análise interdisciplinar à luz das teorias de Bakhtin, Fairclough, Vygotsky e Paulo Freire”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 19, n. 55, 2024.
SIQUEIRA, A. C, O. et al. “Creating economic, social, and environmental change through entrepreneurship: An entrepreneurial autonomy perspective informed by Paulo Freire”. Journal of Business Venturing Insights, vol. 19, 2023.
SMITH, F. Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis of Reading and Learning to Read. London: Routledge, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kássio Roberto Brito Soares, Vanessa Maria da Silva Clemente, Verônica Maria de Araújo Pontes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.