THE SACRED AND THE PROFANE IN THE WORK "THE WOMAN WHO WROTE THE BIBLE" BY MOACYR SCLIAR
DOI:
https://doi.org/10.56238/Keywords:
Gender, Moacyr Scliar, Sacred and Profane, The Woman who Wrote the BibleAbstract
The aim of this study was to analyze how humor, the body, and materiality operate as critical mechanisms in the reconfiguration of the boundaries between the sacred and the profane in a contemporary narrative of biblical rewriting. The research adopted a qualitative approach, with an interpretive design and an analytical-descriptive character, grounded in procedures of critical reading and in the theoretical-deductive method. The corpus consisted of a comprehensive analysis of the work, considering structural, symbolic, and discursive elements that emerge from the female perspective of the protagonist. The methodological procedure involved identifying the central thematic nuclei, describing the narrative and humorous strategies, and evaluating the tensions produced by the presence of objects, bodies, and material elements that traverse the narrative. The results showed that humor functions as a device of symbolic displacement capable of exposing fissures in the patriarchal structures that sustain religious conventions, while female agency and materiality work to destabilize the supposed stability of categories of sacredness. The analysis also revealed that the narrative reinscribes and contests meanings traditionally associated with the sacred, demonstrating the constructed and historically negotiated nature of these categories. It is concluded that the articulation between humor, body, and materiality offers a productive pathway for understanding how contemporary literary rewritings can challenge religious hierarchies and broaden the debate on gender, religion, and literature in the Brazilian context.
References
AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Editora Boitempo, 2007.
ANTONIAZZI, L. S.; NIEDERAUER, S. “A mulher que escreveu a Bíblia: a intertextualidade temperada com a carnavalização”. Disciplinarum Scientia: Artes, Letras e Comunicação, vol. 3, n. 1, 2002.
ASAD, T. Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993.
BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Brasília: Editora da UnB, 1993.
BASTOS, F. A. “O mito e a identidade no romance A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Letras de Hoje, vol. 37, n. 2, 2002.
BATAILLE, G. La parte maldita. Barcelona: Icaria, 1987.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo: fatos e mitos. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1980.
BOOTH, W. C.; COLOMB, G. G.; WILLIAMS, J. M. A arte da pesquisa. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2019.
BRAUN, V.; CLARKE, V. “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, vol. 3, n. 2, 2006.
CHIDESTER, D. Authentic Fakes: Religion and American Popular Culture. Berkeley: University of California Press, 2005.
COMARELLA, D. C. Representações do grotesco em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Língua Inglesa). Cascavel: UNIPAN, 2010.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Editora Penso, 2014.
DINIZ, L. F. “O arrivismo em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Monções: Revista do Curso de História da UFMS, vol. 3, n. 4, 2016.
DURKHEIM, E. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1996.
ELIADE, M. O sagrado e o profano. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1992.
FERREIRA, N. C.; LUIZ, T. M. “Sobre a carnavalização e a sexualidade no romance A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG, vol. 18, n. 35, 2025.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Editora Penso, 2008.
FREIRE, K. S.; MAXIMIANO, C. P. “Histórias recontadas: análise da relação entre Bíblia e literatura e da feia atora e autora em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Anais do XIII Congresso Nacional de Gestão da Educação Superior. Campina Grande: Realize Editora, 2018.
FRYE, N. Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Ávila Editores, 1991.
GENNEP, A. Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 2013.
GIBBS, G. Analyzing qualitative data. London: Sage, 2021.
GIRARD, R. A violência e o sagrado. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1990.
GOMES, N. N.; CAVALCANTE, M. C. N.; SOUZA, A. M. “Sujeito e poder em A mulher que escreveu a Bíblia”. Anais do VII Encontro Nacional de Literatura Infanto-Juvenil e Ensino. Campina Grande: Realize Editora, 2018.
GUIMARÃES, V. A. X. “A construção do ator feminino em A mulher que escreveu a Bíblia”. Estudos Semióticos, n. 4, 2008.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 1992.
HART, C. Doing a literature review: releasing the research imagination. London: Sage, 2018.
HUTCHEON, L. A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. Urbana: University of Illinois Press, 2000.
JUNG, C. G. Estudos alquímicos. Petrópolis: Editora Vozes, 2020.
KNOTT, K. The Location of Religion: A Spatial Analysis. New York: Routledge, 2014.
LUNA, R. A. et al. “Diálogos entre literatura e ética, em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Anais do IX Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2023.
MACHADO, J. C. “O corpo e a letra: vozes femininas em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Revista do Mestrado em Letras – Linguagem, Discurso e Cultura, vol. 4, n. 1, 2013.
MAHMOOD, S. Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton: Princeton University Press, 2011.
MATHEUS, S. G. Sagradas apropriações: A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar (Dissertação de Mestrado em Letras). Belo Horizonte: UFMG, 2011.
MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva. São Paulo: Editora Cosac Naify, 2003.
MENEZES, A. R. S.; ENEDINO, W. C. “Pelo avesso da beleza consagrada: escrita e desconstrução em A mulher que escreveu a Bíblia”. Revista do SELL, vol. 6, n. 2, 2017.
MEYER, B. Religious sensations: Why media, aesthetics and power matter in the study of contemporary religion. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam, 2006.
MEYERS, C. “Patriarchy and the Hebrew Bible”. Bible Odyssey [2018]. Disponível em: . Acesso em: 12/09/2025.
MODERN, J. L. Secularism in Antebellum America. Chicago: University of Chicago Press, 2011.
MORAIS, M. P. A. “O homem que escreveu a Bíblia: escrita e literatura em Moacyr Scliar”. Todas as Musas, n 1, 2013.
MOURA, J. S.; NUNES, C. P.; FERREIRA, L. G. “Transtornos mentais e comportamentais em professores: influências na carreira profissional docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.
OLIVEIRA, L. O. C. “Subvertendo a escrita e a história: um olhar contemporâneo sobre a antiguidade bíblica em A mulher que escreveu a Bíblia”. Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG, vol. 6, n. 11, 2012.
OTTO, R. O sagrado: o elemento irracional na ideia do divino e sua relação com o racional. São Paulo: Editora Loyola, 2010.
PECORA, V. Secularization and Cultural Criticism: Religion, Nation, & Modernity. Chicago: University of Chicago Press, 2006.
POBLETE ALDAY, P.; TORRES, A. The persistence of the sacred in the contemporary female narrative of formation. London: Routledge, 2025.
PUCCA, R. B. “Dialogia e marcas de oralidade em A mulher que escreveu a bíblia de Moacyr Scliar”. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, vol. 7, 2016.
PUCCA, R. B. Retirando os véus: desconstrução e metaficção historiográfica em A mulher que escreveu a Bíblia de Moacyr Scliar (Dissertação de Mestrado em Letras). Londrina: UEL, 2007.
SANTOS, Andrio J. R.; PEREIRA, S. S. “A narrativa da identidade em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Revista e-scrita, vol. 7, n. 3, 2016.
SANTOS, J. S. et al. “Políticas de educação na pandemia da covid-19: ensino remoto e retorno presencial na perspectiva de universitários”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.
SCLIAR, M. A mulher que escreveu a Bíblia. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2007.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Cortez, 2016.
SIQUEIRA, S.; UMBACH, R. K. “A gênese de uma escritora—estudo de identidade em A mulher que escreveu a Bíblia, de Moacyr Scliar”. Revista Versalete, vol. 6, n. 10, 2018.
TURNER, V. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Ithaca: Cornell University Press, 1969.
VÁZQUEZ, M A. More Than Belief: A Materialist Theory of Religion. New York: Oxford University Press, 2011.
VRIES, H. Philosophy and the Turn to Religion. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999.
WOOLF, V. Um teto todo seu. São Paulo: Editora Tordesilhas, 2014
YEREKHANOVA, F. “Gender representation as a form of self-expression in women’s literature”. Научный Журнал "Auezov University", n. 3, 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.